- Aktiviti-aktiviti promosi jualan menyediakan nilai atau insentif yang lebih kepada pengguna pengguna dan ahli-ahli rantaian nilai.
- Tujuannya untuk menggalakkan jualan meningkat.
- Promosi jualan merupakan satu bentuk dorongan seperti kupon, rebat, pertandingan dan lain-lain agar pengguna membeli barangan yang dijual.
Kesemulajadian & Skop Promosi Jualan
- Rebat pembelian merupakan salah satu bentuk promosi jualan yang paling aktif dan amat popular di kalangan syarikat.
- Tanggungjawab aktiviti-aktiviti promosi jualan sering melibatkan beberapa fungsi pemasaran iaitu:
- Pengiklanan
- Perdaganagan barangan
- Perancangan produk
- Jualan
Aktiviti-aktiviti Promosi Jualan :
- Aktiviti-aktiviti promosi jualan melibatkan:
- pembeli-pembeli pengguna akhir
- pembeli-pembeli industri
- ahli-ahli rantaian nilai
- jurujual
- Aktiviti Promosi Jualan
a) Insentif
- Pertandingan
- Percutian
- Sokongan pengiklanan
- Barangan percuma
- Pengiktirafan
- Bonus
- Hadiah
- Kupon
- Elaun
- Rebat
- Wang Tunai
c) Aktiviti Bermaklumat
- Paparan Maklumat
- Demonstrasi
- Menjual alat bantuan
- Pengiklanan Khusus
- Pameran perdagangan
- Promosi kepada sasaran pengguna
- Digunakan di dalam pemasaran kebanyakkan barangan dan servis pengguna.
- Turut melibatkan pelbagai aktiviti promosi jualan seperti dalam rajah di atas.
- Penajaan-penajaan aktiviti-aktiviti sukan dan individu-individu juga merupakan antara inisiatif utama kebanyakkan firma dan jenama.
§ Contoh : Pepsi Co. menaja pertandingan perlumbaan Pepsi 400 Nascar
- Promosi kepada sasaran pengguna industri
- Kaedah yang digunakan untuk produk-produk pengguna akhir dan produk-produk industri. Contoh : Pameran perdagangan memainkan peranan utama dalam strategi-strategi pemasaran SME.
- Kelebihannya memberi tumpuan sepenuh kepada pembeli-pembeli yang berpotensi di satu lokasi tertentu dalam tempoh masa yang terhad.
- Promosi kepada ahli-ahli rantaian ahli
- Promosi jualan merupakan salah satu bahagian yang penting dalam usaha-usaha pemasaran oleh pengeluar kepada pemborong dan peruncit bagi produk-produk makanan, minuman dan peralatan.
- Penggunaan katalog adalah komponen promosi yang penting untuk kebanyakkan baris produk dengan menyebarkan melalui Internet supaya lebih tersebar luas.
- Promosi kepada tenaga jualan
- Merupakan bentuk utama promosi bagi membantu dan memotivasikan jurujual syarikat.
- Syarikat juga menganjurkan pelbagai program penghargaan kepada tenaga-tenaga jualan seperti “Anugerah Jurujual Terbaik”
- Strategi Promosi Jualan-
- Langkah-langkah dalam pembangunan strategi promosi jualan adalah sama dengan pembangunan strategi pengiklanan.
- Perlu mendefinisikan tugas-tugas komunikasi yang dijangkakan akan dipenuhi oleh program promosi jualan.
- Objektif-objektif promosi yang spesifik akan ditetapkan untuk peringkat kesedaran dan tujuan pembelian.
- Penting untuk menilai kecekapan kos relative kaedah-kaedah promosi jualan dan untuk memilih kombinasi hasil yang paling terbaik.
- Program promosi jualan akan dilaksanakan dan dinilaikan secara berterusan.
No comments:
Post a Comment