STRATEGI PENGIKLANAN
- Persepsi pengurusan terhadap bagaimana pengiklanan boleh menyumbang kepada objektif komunikasi membawa pengaruh yang penting dalam menentukan peranan pengiklanan.
- Penetapan objektif-objektif dan belanjawan
- penetapan objektif pengiklanan dilihat dari segi peralihandari tahap yang paling umum kepada tahap yang paling saintifik.
- penentuan belanjawan perlu diselaraskan dengan sebaiknya menggunakan penentuan belanjawan, strategi kreatif dan strategi media / pemprograman.
- Dipancu oleh sasaran pasaran dan pemposisian yang diingini untuk sesuatu produk atau jenama.
- Pemposisian dilihat dari sudut fungsi-fungsi yang dilaksanakan oleh jenama, simbol yang disampaikan oleh jenama itu sendiri.
- Tema yang kreatif dapat mempengaruhi pembeli dan pihak lain dengan efektif.
Contoh: NIKE -> JUST DO IT
- Melaksanakan strategi pengiklanan dan mengukur kecekapannya
- Membangunkan kriteria-kriteria yang digunakan untuk pengukuran kecekapan pengiklanan.
- Pengukuran kecekapan pengiklanan menyediakn maklum balas yang diperlukan untuk keputusan-keputusan dimasa hadapan.
No comments:
Post a Comment