Tuesday, 11 October 2016

STRATEGI PENGIKLANAN


  • Persepsi pengurusan terhadap bagaimana pengiklanan boleh menyumbang kepada objektif komunikasi membawa pengaruh yang penting dalam menentukan peranan pengiklanan. 
  •  Penetapan objektif-objektif dan belanjawan 
  1. penetapan objektif  pengiklanan dilihat dari segi peralihandari tahap yang paling umum kepada tahap yang paling saintifik.
  2. penentuan belanjawan perlu diselaraskan dengan sebaiknya menggunakan penentuan belanjawan, strategi  kreatif dan strategi media / pemprograman.


  • Strategi kreatif
  1. Dipancu oleh sasaran pasaran dan pemposisian yang diingini untuk sesuatu produk atau jenama.
  2. Pemposisian dilihat dari sudut fungsi-fungsi yang dilaksanakan oleh jenama, simbol yang   disampaikan oleh jenama itu sendiri.
  3. Tema yang kreatif dapat mempengaruhi pembeli dan pihak lain dengan efektif.
          Contoh: NIKE -> JUST DO IT

  • Melaksanakan strategi pengiklanan dan mengukur kecekapannya
  1. Membangunkan kriteria-kriteria yang digunakan untuk pengukuran kecekapan pengiklanan.
  2. Pengukuran kecekapan pengiklanan menyediakn maklum balas yang diperlukan untuk keputusan-keputusan dimasa hadapan.


No comments:

Post a Comment