- Strategi promosi merupakan satu bahagian yang penting dalam strategi pemposisian pemasaran.
- Komponen-komponen promosi – pengiklanan, promosi jualan, perhubungan awam jualan personal, pemasaran langsung dan pemasaran interaktif/internet menawarkan kebolehan yang menggalakkan bagi komunikasi dengan sasaran-sasaran pasaran dan pihak-pihak lain.
- Strategi promosi adalah dipandu oleh strategi-strategi pemposisian dan penyasaran pasaran.
- Objektif-objektif komunikasi perlu ditetapkan.
- Penyediaan belanjawan menunjukkan jumlah dan peruntukkan sumber-sumber untuk komponen-komponen strategi promosi.
- Langkah-langkah yang terlibat dalam membangunkanstrategi pengiklanan termasuklah mengenalpasti pihak sasaran, menentukan peranan pengiklanan dalam campuran promosi, menunjukkan objektif-objektif pengiklanan dan saiz belanjawan, memilih strategi kreatif, menentukan jadual media dan pemprograman dan melaksanakan program serta menilai kecekapan.
- Program-program promosi jualan yang dilakukan mungkin mensasarkan pembeli pembeli pengguna akhir, pembeli-pembeli industri, organisasi-organisasi rantaian nilai dan tenaga-tenaga jualan.
- Strategi promosi jualan perlu mengenalpasti keadah-keadah yang menyediakan kombinasi hasil atau kos terbaik untuk pencapaian objektif-objektif komunikasi.
Tuesday, 11 October 2016
RUMUSAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment