Tuesday, 11 October 2016

 RUMUSAN


  • Strategi promosi merupakan satu bahagian yang penting dalam strategi pemposisian pemasaran.
  • Komponen-komponen promosi – pengiklanan, promosi jualan, perhubungan awam jualan personal, pemasaran langsung dan pemasaran interaktif/internet menawarkan kebolehan yang menggalakkan bagi komunikasi dengan sasaran-sasaran pasaran dan pihak-pihak lain.
  • Strategi promosi adalah dipandu oleh strategi-strategi pemposisian dan penyasaran pasaran.
  • Objektif-objektif komunikasi perlu ditetapkan.
  • Penyediaan belanjawan menunjukkan jumlah dan peruntukkan sumber-sumber untuk komponen-komponen strategi promosi.
  • Langkah-langkah yang terlibat dalam membangunkanstrategi pengiklanan termasuklah mengenalpasti pihak sasaran, menentukan peranan pengiklanan dalam campuran promosi, menunjukkan objektif-objektif pengiklanan dan saiz belanjawan, memilih strategi kreatif, menentukan jadual media dan pemprograman dan melaksanakan program serta menilai kecekapan.
  • Program-program promosi jualan yang dilakukan mungkin mensasarkan pembeli pembeli pengguna akhir, pembeli-pembeli industri, organisasi-organisasi rantaian nilai dan tenaga-tenaga jualan.
  • Strategi promosi jualan perlu mengenalpasti keadah-keadah yang menyediakan kombinasi hasil atau kos terbaik untuk pencapaian objektif-objektif komunikasi.  


No comments:

Post a Comment